Invigningsdagen för klubben

Din nöjeslokal ska slå upp portarna om bara några månader eller veckor. Det är dags att börja planera invigningen!

Dekorationer

balloons_274653068Hur du dekorerar beror på hur din lokal är inredd och vilken stil den här. Sådana saker bestämmer vilka färger som ska användas i dekorationer. En rockklubb behöver mycket läder, nitar, svart, silver, lite glitter och lite dovare färger. En lyxig vinkällare kräver lite mer klassiska färger som guld, silver, glitter, kristall och stilrenhet.

En dekoration som en invigning aldrig kan vara utan är ballongerna! De passar in oavsett och du ska självklart gå stegen längre och skaffa företagets logga eller namn på dem. Välj hellre heliumballonger eftersom de är lättare att dekorera med och de är ganska kul att leka med på efterfesten.

Inbjudningar

cut ribbon_52724926Om stället är öppet för alla redan från dag ett, gäller det att ligga på med marknadsföringen i lokaltidningen och sociala medier. Du försöker bryta personers rutiner och vanor genom att prova att besöka din lokal, det kräver lite övertalning. Vill du hellre bjuda in folk och ha mer kontroll över gästerna ska du skicka ut inbjudningskort i tid. Skicka ut några fler än du har tänkt, det kommer alltid finnas dem som meddelar att de inte kan eller vill komma.

Om väldigt få kommer får du försöka fylla ut antalet på andra sätt: lotta ut VIP-pass eller fråga helt enkelt runt om några kompisar eller släktingar vill komma.

Mat och tilltugg

food catering_534729943Öppnar du dörrarna sent på kvällen har nog de flesta redan ätit något. Bjud på flera olika tilltugg istället, det blir också lite billigare än att bjuda på en hel middag. Är invigningen öppen för alla kan du istället bjuda på en goodie bag till de 100 första gästerna, eller servera ett glas vin eller champagne under de första öppningstimmarna.

Serverar du mat eller något specifikt ska du självklart lyfta fram och skryta över det. Skapa tilltugg kring din signaturrätt eller ge rabatt till alla gäster som väljer att köpa drycken som du vill marknadsföra mest.